Visar inlägg med etikett » Veckans Låt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett » Veckans Låt. Visa alla inlägg

06 september 2009

VECKANS LÅT v.36 | Jolly Brothers - Conscious Man

Flytig låt från 1978 framförd av Jolly Brothers med Lee Perry bakom rodret. Checka in deras album "Conscious Man" och "Consciousness" om denna låt tilltalar dig.



01 september 2009

VECKANS LÅT v.35 | Trevor Junior - Things & Time getting slow

Trevor Junior har inte släppt många låtar men dem allra flesta jag hört är faktiskt bra. Detta spår hittar du på "Trevor Junior & Little John - Showcase volume 1" och innehåller även dubversionen på originallåten.

20 augusti 2009

VECKANS LÅT v. 34 | Martin Campbell - Way of the World

Martin Campbell föddes 1955 i Tyskland av brittiska föräldrar men växte upp på Jamaica och i Storbritannien. Hans musik kännetecknas av dess klassiska roots-sound och långsamma sång. Denna låt finns med på albumet "Heat of the Fire" från år 2000.

13 juli 2009

VECKANS LÅT v. 29 | Carlito f. Aki & Jacco - Babylon Brinner

På denna helt nya video gästas stockholmbaserade Carlito av Labyrintgrabbarna Aki och Jacco från Uppsala.

Succen efter Jaccos underground smash-hit "Vår Betong" förra året fick för ett tag sedan upp ögonen och öronen hos folket på skivbolaget Universal. En nyinspelad version av låten har nu släppts som för övrigt har en mycket mycket bra b-sida i form av "När mörkret faller".


12 juli 2009

VECKANS LÅT v. 28 | Busy Signal - Dem Mad

En riktigt fet låt från Busy Signal som släpptes förra månaden.

01 juni 2009

VECKANS LÅT v. 23 | Gladiators - Thief in the night


Gladiators är enligt mig med hård konkurrens det bästa reggaebandet genom tiderna. Gruppens frontfigur har alltid varit Albert Griffiths som är den enda medlemmen som varit med från grundandet av Gladiators 1968. De två andra bandmedlemmarna hette David Webber och Errol Grandison. Tillsammans toppade dem samma år de jamaicanska toplistorna med låten "Hello Carol". Webber och Grandison var tvungna att lämna gruppen, Clinton Fearon togs in och gruppen minskade plötsligt till duo-format. Paret passade då på med att studio-musikaliskt backa upp artister som Burning Spear, Bim Sherman och Yabba U och någonstans där på vägen dök Gallimore Sutherland upp som ny gruppmedlem. Trion Griffiths, Fearon och Sutherland rankas helt klart som den mest klassiska line-upen i gruppens historia. Deras debutalbum "Trenchtown mix up" släpptes 1976 och innehåller bland annat denna veckas låt - "Thief in the night". Det ovanliga med denna låt är att Griffiths och Fearon turas om med att köra ledvokalerna. Det vanliga var ju annars att Griffiths tog hand om det även om Fearon också ibland fick stå längst fram. R o o t s R e g g a e M u s i c.

27 maj 2009

VECKANS LÅT v. 22 | Svenska Akademien - Kärlekskrigare



Svenska Akademien bildades i Landskrona 1999 och har sedan dess släppt 4 skivor. Denna låt finner man på skivan ”Tändstickor för mörkrädda” från 2004. Skånska är som patois för mig så uppfattar inte allt de säger men det låter ändå väldigt bra. Svenska Akademien ska även vara ett väldigt bra live band vilket lovar väl då de ska komma till Uppsala Reggae Festival denna sommar, en spelning jag verkligen ser fram emot.

19 maj 2009

VECKANS LÅT v. 21 | Junior Byles - Fade Away



Klassisk roots reggae från Junior Byles som hade sin storhetstid på 70-talet. Låten släpptes först 1975 på albumet med samma namn och fick även vara med på soundtracket till klassiska filmen "Rockers" tre år senare.

"He who seeks of only vanity
And no love for humanity
Shall fade away, fade away."

13 maj 2009

VECKANS LÅT v.20 | Horace Andy - Rome



Den bästa låten genom tiderna! Du finner den på det utmärkta albumet "In the Light" från 1977.

06 maj 2009

VECKANS LÅT v. 19 | Hanouneh - New Zion (Doobie Productions)


Tchaaaach!! Färsk riddim från uppsalabaserade Doobie Productions med vokaler från lovande sångerskan Hanouneh. Ett väldigt lyckat samarbete som resulterat i en riktigt fet låt. Vad kan man säga, Doobie som bara blir bättre och bättre har verkligen hittat rätt denna gång. Hanounehs starka politiska budskap och avslappnade stil flyter på riddimet som en kork i Döda havet. Checka in deras MySpace här:

www.myspace.com/hanouneh
www.myspace.com/doobieproductions

28 april 2009

VECKANS LÅT v. 18 | Jah Seal - Dancehall Blues



Jah Seal är en artist/producent från Dublin. Förra året släppte han, mig veterligen, sitt första album "Itopia" som innehåller en del sköna låtar. Denna låt tilsammans med "Jah Soldier" är nog dem starkaste.

20 april 2009

VECKANS LÅT v. 17 | Midnite - Late Night Ghetto



Denna veckans låt kommer från en av mina absoluta favorit grupper, Midnite. Gruppen som har lyckats med att släppa 37 skivor sen debut skivan "Unpolished" från 1997, även om några av dem har varit samlingsskivor. Det är framförallt sångaren Vaughn Benjamins speciella röst som gett bandet ett stort följe i rootsreggae världen. Vaughn Benjamin leverar rastapoesi på högsta nivå.

13 april 2009

VECKANS LÅT v.16 | Wayne Jarrett - Jah Jah I



Wicked tune från Wayne Jarrett som påminner väldigt mycket om Horace Andy i sin sångstil, vilket ändå måste betraktas som en bra egenskap. Denna låt tillsammans med andra lika bra spår finner du på albumet "Chip in" från 1982.

08 april 2009

VECKANS LÅT v. 15 | Jay Tees - Forward to Jah


Kvinnogruppen Jay Tees inspelade låtar kan lätt räknas på en hand om jag förstått det hela korrekt. Denna låt med det flytiga "Oh wee wa wa wa wa wa waaah wa wa wah" är nog deras bästa.

03 april 2009

VECKANS LÅT v.14 | Robert Ffrench - Single Life



Robert Ffrench är i första hand producent och har jobbat med artister som Anthony B, Yami Bolo, Luciano och Mikey General, men han kan sjunga också vilket denna låt är ett bevis på. I "Single Life" sjunger Ffrench inte helt oväntat om hur han tröttnat på singellivet samt avsaknaden av en fru och du hittar den på albumet "Robert Ffrench & Frankie Paul - Reggae for the World" från 1986.

28 mars 2009

VECKANS LÅT v.13 | Jr. Reid - Higgler Move



En gammal klassiker från 1983, producerad av King Jammy. Om någon där ute har texten till denna låt eller kan lista ut vad karln säger så tveka inte att höra av dig.

17 mars 2009

VECKANS LÅT v. 12 | Desmond Foster - Reggae Music



Denna veckas "Veckans Låt" kommer från Desmond Foster och är inspelad i Rub-A-Dub Studios i Stockholm. Det första jag fastnade för var inte låten, utan videon i sig som bjuder på mycket skön stämning och coola små specialeffekter. Att sen låten också är skön gör hela upplevelsen komplett.

10 mars 2009

VECKANS LÅT v. 11 | Mykal Rose - Wa' Dat



Michael Rose behöver nog ingen större presentation om du nu väl har hittat hit, eller?. Mannen som vad han än gör, alltid förknippas med fenomenala Black Uhuru. I all ära säger jag, men när jag nu har bestämt mig för att införa veckans låt på grund av denna galna tune så påminns jag om hur mycket bra material, dagens lite flashigare Mykal Rose har i sitt arsenal.
"Wa' Dat" bjuder på en flytig riddim, harmoniska körer, övertygande budskap och en wicked refräng. Enjoy.